lørdag 6. februar 2010

Skarvøy havn









Dagens klubbdykk ble lagt til Skarvøy havn. Håvard, Jarl og Jakob
møtte opp til klubbdykk, mens Yngve stilte opp som båtfører,
dykkeleder og kjentmann. Håvard skulle ha sitt første dykk i
tørrdrakt, så han tok gladelig imot råd fra selvutnevnte erfarne
dykkere. Det skulle vise seg at det var meget kaldt i vannet, faktisk
1 grad på alle besøkte dybder. Dette gjorde at kompassene til Jarl og
Jakob frøs, med det uheldige utfallet slikt kan medføre.
Mens de glade dykkere var under vann, var Yngve og plukket mus
inne på huset. Dagens fangst ble fem inntørka mus. Hadde også en
inspeksjon på grillplassen, som må sies å snart være klar for noe
aktivitet.
Etter dykket ble det selvsagt tid til noen dykkehistorier og andre
skrøner. Bør vel også nevne Jakobs mer eller mindre lærerike
forelesning om ørets anatomi. Ikke vanskelig å forstå at den gutten
har lest trestjernersboka fra perm til perm.........
Glemte da innledningsvis å nevne at Jarl har fått en ny fin gul kniv.
Så ber alle om se etter denne når dere dykker med Jarl i området.

6 kommentarer:

  1. Lukter litt ironi her vedr kompassene, forfatteren må være klar over at kompassvæsken kan ha vært utsatt for et fenomen som bør være barnelærdom, nemlig deposisjon, som jo naturligvis er det motsattte av sublimasjon.Dette fenomenet som er relatert til stoffets trippelpunkt er trolig årsaken til dagens navigasjonsutfordring.

    SvarSlett
  2. Veldig bra at håvard var edru en dag, slik at han endlig fikk dykket igjen, eg satser på opp møte til onsdagen bare eg kommer meg inn fra den riggen.
    p.s da skal eg huske og få med meg bly fra bua.

    SvarSlett
  3. Kjepphøy til å ha 2 tellende dykk siste 3 måneder, Roger??? (takk til Rolleif for nitidig registrering )men du retter opp mye med å møte Onsdag.

    SvarSlett
  4. Men Jarl da. Selvsagt vet jeg om deposisjon. Men dette er når vanndamp fra gass blir til fast stoff. Men er jo her to ting som gjør at dette ikke kan være tilfelle under dagens dykk. For det første må en under frysepunktet, og for det andre finnes det ikke vanndamp i et kompass.
    Spørs nok om det heller kan være det kalde vannet som har spilt det kardiovaskulære systemet til dykkerne et lite puss

    SvarSlett
  5. Det er bra du følger med, men må korrigere deg litt først:vanndamp fra gass? Nei, generelt stoffer som går direkte fra gassfasen til fast stoff.

    Forøvrig utelot jeg litt i min forenklede drøftelse, jeg unnlot å nevne hvilket medie mitt kompass er fylt med, nemlig maursyre, og som jeg sa før dykket var det en boble i kompasset, det er nok denne gassen som har deprivert.

    SvarSlett
  6. Har dere drukket fra kompasset ?
    Denne diskusjonen er flott oppgave ved dykk på
    rimelig dypt vann.

    SvarSlett